Co powinniśmy wiedzieć o znanych rodzajach paliw ciekłych?

Co powinniśmy wiedzieć o znanych rodzajach paliw ciekłych?

Liczby mówią, że 54,1% samochodów osobowych na drogach Unii Europejskich napędzanych jest benzyną, 41% dieslem, a zaledwie 5% to auta napędzane paliwami alternatywnymi. Obecnie w Polsce na stacjach benzynowych mamy do wyboru trzy podstawowe rodzaje paliwa. Możemy zalać samochód paliwem w stanie ciekłym – benzyną lub olejem napędowym – albo w stanie gazowym – LPG. Tak naprawdę lejąc paliwo przerażeni jego ceną na stacjach, nie zastanawiamy się, czym karmimy nasze auto. Może warto przybliżyć sobie tę kwestię?

Z czego powstają paliwa ciekłe?

Paliwo ciekłe można osiągnąć zazwyczaj po destylacji ropy naftowej. O wiele rzadziej używa się w tym celu węgla kamiennego i brunatnego. Produkowane są, aby napędzać silniki spalinowe, czasem również w ciepłownictwie i przy rozruchu kotłów parowych.

Jakie są rodzaje paliw ciekłych?

Do najważniejszych rodzajów paliw ciekłych zalicza się: benzynę, olej napędowy, mazut, naftę oraz paliwo syntetyczne.

Na stacjach spotykamy dystrybutory z benzyną, olejem napędowym oraz LPG.

Benzynę stosuje się do silników o zapłonie iskrowym. Kiedyś używano jej jako środek czyszczący, jednak po raz pierwszy napędziła silnik pod koniec XIX wieku. Jej średnie zużycie z roku na rok jest coraz większe i liczy się je w miliardach litrów. 

Diesel – a więc olej napędowy, używany jest w silnikach z zapłonem samoczynnym. Jest produkowany bardzo podobnie jak benzyna – powstaje w trakcie rafinacji ropy naftowej. Różnicą jednak jest to, że stanowi jej cięższe frakcje.

Autogaz potocznie znany jako LPG to alternatywne źródło zasilania silników spalinowych. Co prawda auto do rozruchu i tak będzie potrzebowało benzyny, jednak obecnie montowane systemy LPG są na tyle zaawansowane, że pozwalają włączyć „tryb gazu” już po przejechaniu zaledwie kilkunastu metrów.

Od ogółu do szczegółu…

Benzyna

Z chemicznego punktu widzenia składa się głownie z węglowodorów alifatycznych o liczbie atomów węgla od 5 do 12. Jej ostateczny skład zależy jednak od wyjściowego składu ropy i warunków przeróbki. Oczywiście – jak już zostało wspomniane – stosuje się ją do napędzania samochodów o napędzie iskrowym, ale również samolotów i niektórych innych maszyn, które mają silnik spalinowy. Aby poprawić jej jakość, do silników dodaje się maksymalnie 1% substancji zapobiegających niekontrolowanymi i nierównomiernemu spalaniu. Drugim ważnym zastosowaniem jest wykorzystywanie jej jako rozpuszczalnik np. do czyszczenia – rozpuszczając w niej niechcianą substancję i usuwaniu jej mechanicznie. 

Olej napędowy

Czyli tzw. diesel. Ostatnimi czasy coraz mniej popularny rodzaj oleju napędowego. Pod względem chemicznym składa się z węglowodorów parafinowych, naftenowych i aromatycznych. Również powstaje podczas destylacji ropy naftowej. Od kilku lat naukowcy starają się otrzymywać olej napędowy z roślin – tzw. estry. 

Mazut

Jest to bardzo ciężki olej opałowy, który pozostaje po rektyfikacji ropy naftowej słabej jakości. Ten rodzaj paliwa ciekłego jest dość tani, zatem z powodzeniem używa się go do pracy wolnoobrotowych silników okrętów wodnych czy też jako paliwo do pieców przemysłowych. 

Paliwa syntetyczne

Paliwa syntetyczne otrzymuje się podczas syntezy chemicznej i są dobrą alternatywa dla benzyny lub diesla. Wyróżniamy: 

GTL – produkowane z gazu ziemnego, 

CTL – produkowane z węgla, 

BTL – produkowane z biomasy.

Najbardziej rozwinięte są dwie pierwsze technologie. 

Nafta

Z powodu swojego wydłużonego czasu spalania głównie stosuje się jako paliwo lotnicze, ale również w kosmetologii czy tez jako rozpuszczalnik. Jest to ciekła frakcja ropy naftowej.