Zimowe paliwa płynne – jak wybrać odpowiednie?
W okresie zimowym wielu polskich kierowców ma problemy z odpaleniem samochodu. Dotyczy to w dużej mierze właścicieli pojazdów z silnikiem Diesla, ale nie tylko. Zazwyczaj winimy za to akumulator. Jednak często przyczyną może być też niewłaściwe paliwo.
Czym różni się paliwo letnie od zimowego?
Najmniej kłopotliwym paliwem, które nie zmienia znacząco swoich właściwości przy ujemnych temperaturach jest benzyna. Jedyną różnicą pomiędzy jej zimową , a letnia wersją jest dodanie do tej drugiej komponentów, które zwiększają prężność par. W praktyce oznacza to, że taka benzyna paruje bardziej niż letnia i dzięki temu łatwiej jest zapalić mieszankę w cylindrze.
Dużo więcej kłopotów może sprawiać olej napędowy, który w swoim składzie zawiera węglowodory parafinowe. Dzięki nim zwiększa się zdolność paliwa do samozapłonu, jednak przy ujemnych temperaturach sprawiają one kłopoty, ponieważ powodują gęstnienie paliwa. Producenci paliwa dodają więc do zimowego oleju napędowego różne składniki poprawiające przepływ destylatów.
Na co zwrócić uwagę wybierając zimowe paliwo?
Szczególnie w przypadku oleju napędowego, który może sprawiać sporo kłopotów przy ujemnych temperaturach, powinniśmy wziąć pod uwagę jego parametry. Najważniejszy z nich to Temperatura Blokady Zimnego Filtra (angielski skrót CEPP). Wskaźnik ten określa jaka jest graniczna wartość temperatury, w której wytrącające się kryształy parafiny blokują przepływ w filtrze. Wyróżniamy trzy rodzaje oleju napędowego:
- letni – do temperatury 0°C (sprzedawany od maja do końca września)
- przejściowy – do temperatury -10°C (od marca do kwietnia oraz w październiku)
- zimowy – do temperatury – 20°C (od listopada do końca lutego)
Jest to ogólnie przyjęty podział, ale niektóre firmy produkują też oleje napędowe, które powinny sprawdzać się nawet w temperaturze do -30C.
Również różnego rodzaju biokomponetny dodawane do paliw mogą obniżać ich odporność na niskie temperatury.
W Internecie można znaleźć wiele porad jak udoskonalić letnie paliwo, aby nadawało się na zimę. Wiele z nich jednak pochodzi z niesprawdzonych źródeł, a niektóre mogą wręcz być szkodliwe dla naszego samochodu, jak np. dolewanie denaturatu. Nie warto więc ulepszać letniego paliwa na własną rękę jeśli nie mamy szczegółowej wiedzy, tylko wybrać odpowiednie paliwo przeznaczone specjalnie na zimę.
Normy zalecają, aby na stacjach paliw w określonych porach roku pojawiały się odpowiednie paliwa. Jednak jest to tylko zalecenie, a nie obowiązek prawny, warto więc samemu sprawdzać konkretne parametry, szczególnie jeśli w przeszłości już miewaliśmy problemy z odpaleniem samochodu zimą.